Translate

fredag 15 september 2017

Saker ingen ser

Jag kommer också att släppa en video där jag pratar mer ingående om vad jag tycker om boken på min YouTube-kanal imorgon så om du inte redan prenumererar se till att göra det!

Sidor: 412

Författare: Anna Ahlund

Huvudkaraktärer: Fride, Miriam, Yodit, Johannes, Aron, Linn & Sebastian

Bokens handling: Fride, Miriam, Yodit, Johannes, Aron, Linn och Sebastian går alla på Sibylla allmänestetiska läroverk. Fride är så kär i Miriam att hen inte kan tänka på något annat. Yodit målar och försöker ta plats i gänget. Johannes läser Karin Boye och försöker få plats i livet. Aron vars tvillingsyster Linn fick all talang och Linn som undrar vad hon ska göra med den. Sen har vi Sebastian som har som nyårslöfte att han ska kyssa en ny person varje månad.

Vad jag tycker: Det här var en sådan bok som jag såg fram emot att läsa långt innan den släppts och den var precis så fantastisk som jag hade hoppats (och som estetare är det ju roligt med karaktärer som också är det, det känns inte så vanligt). Alla karaktärer är helt underbara och Anna Ahlund lyckas verkligen få till alla små egenheter hos dem.
På ett ställe så står det att en karaktär sitter och skrapar bort sitt nagellack med nageln och jag tror att alla som använder nagellack någon gång har gjort det, men det är en detalj som aldrig är med i böcker. Alla karaktärer har olika sådana grejer och viss har också olika sätt att prata beroende på vem de pratar med. Sebastian till exempel pratar på ett sätt när han pratar med sitt kompisgäng, men ett annat sätt när han pratar med Aron. Alla de här små detaljerna gör att berättelsen känns så verklig.
Den har vi handlingen och som den fantasy-människa jag är så händer det ingenting. Men det gör inget för av någon anledning så vill man ändå fortsätta läsa. Det är som att det är avkopplande att det inte händer något och boken är så bra skriven att man bara vill ha mer.
Jag är ju som många av er vet inte mycket för böcker som utspelar sig i vårt nutida samhälle utan något inslag av fantasy eller liknande, men om jag bara fick välja en författare att läsa böcker av så skulle det vara Anna Ahlund. Glöm fantasyn. Det är sådana här böcker jag vill ha!

Bästa karaktären: Mikai (Eftersom både han och jag är teatrare)

Tjocklek: 2,9 centimeter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.