Translate

torsdag 28 september 2017

Hett i Hyllan


Hett i Hyllan är inspirerat av Bokföring enligt Monika och såhär skriver hon på sin blogg:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Bildresultat för kampen om järntronen

Kampen om järntronen av George R. R. Martin
Jag har länge funderat på att läsa Game of thrones, men det har aldrig riktigt blivigt av. Jag har läst halva boken, men känner mig inte lockad att fortsätta. Boken känns alldeles för massiv, men jag skulle så gärna vilja läsa boken och gilla den.
Robert Baratheon och Eddard Stark befriade en gång i tiden de sju konungarikena från den galne draklorden, och Robert besteg järntronen medan Eddard drog sig tillbaka till sitt Vinterhed.
Efter en lång tid av fred samlar sig kung Roberts fiender både i Norden och i Södern, och intrigerna leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder.
Vi befinner oss i riket Västeros, även kallat ”de sju konungarikena”. Även om det förekommer klassiska fantasyingredienser som exempelvis drakar, så är detta framför allt en berättelse med politiska intriger, maktspel och starka karaktärer. Inga hjältar är alltigenom goda, och det slutar inte alltid lyckligt.
Det är framför allt det sista som lockar mig och jag vill så gärna gilla boken, men när jag läser den känns den så massiv.

Har du läst Kampen om järntronen? Tycker du att jag ska ge den en chans till? Tror du att det blir bättre och att den känns mindre massiv när jag har kommit in i den. Lämna gärna en kommentar och berätta vad du tyckte! Ska jag läsa den eller ska jag gå vidare och läsa något bättre?

4 kommentarer:

  1. Jag har också funderat på att ta mig an den här serien men det är något som bär emot för mig med. Jag tittar hellre och då har jag flera säsonger kvar att se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag känner mig också mer intresserad av att titta på TV-serien. (Det var roligt att träffas på Bokmässan!)

      Radera
  2. Jag har också den i hyllan, oläst, men jag tänkte kallt vänta tills alla böcker har släppts :) Många har rekommenderat att man ska se TV-serien först, så det gör jag. Med stor behållning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då behöver jag ju inte känna mig lika skyldig om jag ser serien först!

      Radera

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.