Translate

torsdag 7 september 2017

Hett i Hyllan



Hett i Hyllan är inspirerat av Bokföring enligt Monika och såhär skriver hon på sin blogg:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?


Borde vara död av Pål Eggert
Den här boken är en av de jag har fått bland alla de böcker som biblioteket har skänkt bort och är därför inte någon som någonsin har hamnat högt upp på min lista. Det blir som det brukar bli med de böckerna, Jag tänker Den tar jag för den låter bra, men när det kommer till kritan så verkar den inte så bra.
Jag vet inte hur många urgallrade biblioteksböcker jag har men det är för många, i alla fall när man tänker på att jag bara har läst en av dem.
Hisingen, Göteborg. På ett boende för hemlösa jobbar Sebastian som socialarbetare. Här möter han de som lever på samhällets botten: missbrukarna, de mentalt sjuka, de kriminella. Men han har aldrig tidigare mött någon som Isa.
När Isa kommer till boendet förändras allt. Döden verkar följa i hennes fotspår – personer hon talat med, som tidigare verkat ganska stabila, tar plötsligt livet av sig. Sebastian är övertygad om att hon döljer något bakom sin till synes normala fasad. Han är fast besluten att ta reda på vad innan fler människor mister livet, och han är inte utan resurser. Sebastian är nämligen inte heller exakt den han utger sig för att vara.
Har du läst Borde vara död? Lämna gärna en kommentar och berätta vad du tyckte! Ska jag läsa den eller ska jag gå vidare och läsa något bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.