Translate

söndag 6 augusti 2017

Olika länder, olika omslag #10 - Askfödd

Jag gillar att sitta och googla på vad olika kända böcker har för olika omslag i olika delar av världen. Det är så intressant att se hur de ser ut i olika länder. I den här serien tittar jag på omslagen från en speciell bok och jämför, diskuterar och säger vad jag tycker.


Vi börjar i den negativa ändan idag med de böcker som jag inte gillar. Tjeckiens och Sveriges omslag gillar jag verkligen inte.
Vad gäller de andra tre så kommer de ganska lika på listan. Storbritanniens gillar jag för att den sticker ut lite mer än de andra, men samtidigt känns det svart och tråkigt.
Italiens, Spaniens och USA:s är ganska lika, men det finns en detalj som talar till Italiens fördel. I mitten på alla tre omslag ser man konturen av en människa. I och med att människan har hamnat mitt i ett o på Italiens omslag så syns den bättre och det gillar jag.
Så, vilken tycker jag då är finast? Jag skulle nog säga Italien för att den har mest liv i sig, men jag måste medge att det är troligare att jag skulle plocka upp en bok som har Spaniens omslag då det ser mer städat och enkelt ut.

Vad tycker du om de olika omslagen? Vilket är din favorit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.