Translate

lördag 15 april 2017

7 omslag till engelska Harry Potter

När jag gjorde Olikaländer, olika omslag – Harry Potter och de vises sten för ett ganska bra tag sedan såg jag att det fanns många olika omslag till de engelska Harry Potter-böckerna. Idag kommer det därför ett inlägg som går lite djupare gällande just de engelska omslagen. Informationen har jag hämtat här.

Första utgåvan i Storbritannien, Första utgåvan i USA,
En senare utgåva i Storbritannien
School market edition (USA), Scholastic 10 year anniversary (USA), Scholastic 15 year anniversary (USA), Vuxenutgåva (Storbritannien)

Att det finns ett speciellt omslag för vuxna vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Man gjorde det för att vuxna också skulle kunna sitta på offentliga platser och läsa boken utan att skämmas. Jag kan förstå varför de gjorde det, men jag tycker att det är lite löjligt.
Vilket omslag gillar du bäst och vad tycker du om att de har gjort ett specifikt omslag för vuxna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.