Translate

tisdag 23 augusti 2016

Färgen på drömmar

Antal sidor: 348
Författare: Ruta Sepetys
Originaltitel: Out of the easy
Huvudkaraktär: Josie Morain
Bokens handling: År 1950, New Orleans franska kvarter. Josie Morain. Dotter till en prostituerad. Sjuttonåriga Josie skyndar från sitt jobb som städerska på en bordell till sitt andra jobb som bokhandelsbiträde. Hon försöker ignorera blickarna hon får. Under hennes kjol sitter det en liten pistol fastspänd på hennes ben.
Men Josie bär på en dröm. Hon vill bort därifrån. Hon vill flytta och börja på college i en stad långt från New Orleans. Men hur tar man sig dit när man inte har några pengar?
En man mördas i närheten och när Josies mamma pekas ut som den skyldiga dras hon in i en mordutredning.
Vad jag tycker: Jag har läst en bok av Ruta Sepetys tidigare och jag gillade även den här. De har väldigt olika teman, men det de har gemensamt är att båda är historical fiction.
Jag gillar hennes sätt att skriva för även om det inte händer så mycket spännande i boken så fångas man ändå upp av de små detaljerna och behåller intresset genom hela boken. Det är ju däremot inte en bok som man minns mycket av ett år senare, men det är en härlig bok och det går fort att ta sig igenom.
Bästa karaktären: Willie
Omdöme: Rekommenderar!

Motsatsutmaningen: 22. En bok som handlar om drömmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.