Translate

måndag 25 juli 2016

Himmelska eldens stad

Antal sidor: 730
Författare: Cassandra Clare
Originaltitel: City of heavenly fire
Serie: The mortal instruments #6
Huvudkaraktärer: Clary, Jace, Simon, Alec & Isabelle
Bokens handling: Situationen för skuggjägarna blir allt värre. Fler och fler av dem blir förvända av Sebastians Infernaliska bägare och det blir färre och färre som kan besegra honom. Som en sista utväg ger sig Clary, Jace, Alec, Izzy och Simon sig in i ett av demonväldena för att söka upp Sebastian och förgöra honom en gång för alla.
Men priset för att klara uppdraget och komma levande tillbaka visar sig vara oerhört högt. Någon tvingas ge upp sitt livs kärlek, någon kommer att glömma allt och alla och någon offrar sitt liv.
Vad jag tycker: Återigen är det en fullträff av Cassandra Clare. Bra språk, bra handling och helt underbara karaktärer som man bara inte kan låta bli att tycka om. Alla har utvecklats så mycket genom böckerna och har fortfarande stor potential till att utvecklas ytterligare.
Händelseförloppet och handlingen över lag är något som alltid har imponerat mig med Cassandra Clares böcker. Allt blir bara mer och mer invecklat och jag förstår aldrig hur de ska kunna ta sig ur knipan, men Cassandra Clare har alltid lämnat något litet kryphål som är så väl planerat. Jag önskar att jag kunde skriva som hon.
Jag tycker dock att Cassandra Clare gjorde ett stort misstag på slutet där min uppfattning var att hon inte kunde släppa en av karaktärerna och kom på ett sätt att fläta in den i historien igen istället för att bara låta den vara. Livet går vidare och så även i böckerna, så jag tyckte bara att det blev konstigt när hon försökte få till ”det perfekta slutet”.
Bästa karaktären/karaktärerna: Alec & Broder Zachariah
Omdöme: En av de bästa böckerna någonsin!

Motsatsutmaningen: 53. En bok om syskon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.