Translate

lördag 12 mars 2016

Döm inte boken efter omslaget...

Det är ett vanligt uttryck, men gör vi verkligen aldrig det?
Handen på hjärtat, kan du helt ärligt säga att du aldrig har dömt en bok efter dess omslag? Att du aldrig har struntat i en bok för att omslaget inte lockade. Grattis! I så fall är du nog en av de få. Om inte, så lovar jag dig att du inte är ensam.
Jag menar inte att vi bara kollar på omslaget när vi väljer böcker, men det är en viktig del. Det första vi ser på en bok är omslaget och titeln och någonstans måste gallringen börja, för vi kan inte läsa vad alla böcker vi ser handlar om. Om du går till biblioteket kan du inte läsa baksidan på var enda liten bok i biblioteket för att du kanske kan missa något spännande, och efter som det första som syns är omslaget och titeln, har omslager betydelse för om du plockar upp och läser vad boken handla om, eller bara går förbi.
Däremot säger jag inte att det är bra att döma böcker efter omslaget. Du kan missa det lilla guldkornet som ligger och gömmer sig, och bara för att du gillade omslaget betyder det inte att du kommer gilla boken.

Brukar du döma böcker efter omslaget? Känner du igen dig eller tycker du att det bara är trams? Lämna gärna en kommentar. Det skulle vara roligt att veta!

2 kommentarer:

  1. Det händer väl då och då (särskilt när en har bråttom på biblioteket) att omslaget spelar roll i vad som får följa med hem. Ett snyggt omslag brukar vara ett plus :)

    SvaraRadera

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.