Translate

måndag 22 februari 2016

Harry Potter och fången från Azkaban

Antal sidor: 527
Författare: J. K. Rowling
Originaltitel: Harry Potter and the prisoner of Azkaban
Serie: Harry Potter #3
Huvudkaraktärer: Harry, Ron & Hermione
Bokens handling: Harry Potter ska börja tredje året på Hogwarts, men inget är sig likt. Den ökände mördaren Sirius Black har rymt från fängelset och sägs vara på väg till Hogwarts. De grymma fångvaktarna från Azkaban har kallats in för att hålla vakt. Harry är inte säker någonstans.
Vad jag tycker: Jag är som vanligt helt mållös av Harry Potter. Magin, trollkarlsvärlden, allting! Jag kan inte låta bli att undra hur det skulle ha varit om jag hade upptäckt Harry Potter när jag var i elvaårsåldern.
Jag gillar hur hela historien i boken byggs upp ända fram till slutet. Att det hela tiden händer ”obetydliga” saker som på slutet visar sig ha en betydelse trots allt. De första 400 sidorna i den här boken utspelar sig under ett tidsspann på två terminer där alla de ”obetydliga” sakerna händer och den kommer man fram till de sista 100 sidorna, ”slutstriden” som utspelar sig under 3 timmar. Sådana slut gör att jag vill läsa vidare.
Bästa karaktärerna: Sirius Black & professor Lupin
Omdöme: En av de bästa böcker någonsin!

Motsatsutmaningen: 23. En bok som handlar om magi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.