Translate

fredag 26 februari 2016

Harry Potter och den flammande bägaren

Antal sidor: 751
Författare: J. K. Rowling
Originaltitel: Harry Potter and the goblet of fire
Serie: Harry Potter #4
Huvudkaraktärer: Harry, Ron, Hermione
Bokens handling: Harry vaknar en morgon av en brännande smärta i ärret – ett säkert tecken på att Voldemort finns i närheten.
När världsmästerskapen i quidditch går av stapeln får Harry annat att tänka på och när skolan börjar igen får han veta att Hogwarts ska delta i en mytomspunnen trekamp tillsammans med eleverna från Durmstrang och Beauxbataons. Bara en elev från varje skola kan delta. Alla är lika spända på vems namn som kommer dras ur den flammande bägaren.
Vad jag tycker: Det här är den bästa Harry Potter-boken hittills. Det blir mer och mer spännande och just nu vill jag bara läsa nästa bok.
Jag gillar vissa hur komiskt det är på vissa sidor och hur bisarrt allt blir, som till exempel i början när Weasly ska hämta Harry. Jag tycker det är så roligt.
Ibland så stör jag mig lite på språket i boken, men jag tror mest att det är översättningen som är konstig. Och då menar jag inte när de elever som inte kommer från hogwarts och inte är så bra på engelska pratar utan vid andra tillfällen.
Bästa karaktären: Dumbledore, Sirius
Omdöme: En av de bästa böckerna någonsin!

Motsatsutmaningen: 36. En bok som är över 500 sidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.