Translate

torsdag 28 januari 2016

Jag läser "Strimmor av hopp" i skolan

Nu har vi fått en ny bok att läsa på svenskan i skolan. Den här gången är det strimmor av hopp av Ruta Sepetys. Om du frågar mig så verkar den i alla fall bättre än En man som heter Ove som vi läste i åttan. Den föll mig inte riktigt i smaken.
Strimmor av hopp handlar om en tjej som heter Lina och hennes familj. De lever under andra världskriget i Litauen och en kväll kommer Stalins hemliga polis och för bort dem.
Jag har inte läst så mycket i den än men jag tycker att den verkar bra, till skillnad från många andra böcker man får läsa i skolan. En annan fördel är att den har luftiga sidor och korta kapitel, vilket gör att den går fort att läsa. För en gångs skull är jag inte besviken över en bok som skolan har valt åt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.