Translate

lördag 25 juli 2015

Rör mig inte!

Antal sidor: 303
Författare: Tahereh Mafi
Originaltitel: Shatter me
Serie: Rör mig inte-trilogin #1
Huvudkaraktärer: Juliette & Adam
Bokens handling: Juliettes beröring är dödlig. Hon har suttit inlåst i nästan ett år. Världen håller på att falla sönder. Luften är förgiftad och människor lever under ständig bevakning av återetablissemanget. Ett rykte om uppror och krig sprider sig och återetablissemanget vill använda Juliettes krafter som vapen. Men efter ett liv i fångenskap upptäcker Juliette att hon är stark. Hon har egna planer och hon vill slåss för en framtid med pojken hon trodde att hon hade förlorat för alltid.
Vad jag tycker: Först så måste jag ju som många andra bara nämna språket. Det är helt unikt och jag fullkomligt älskar det. Själva handlingen i sig är väl inte så märkvärdig. Jag har läst många dystopier och själva basen går inte att få så annorlunda. Det utspelar sig i en värld som håller på att falla sönder.
Jag tyckte att slutet var bra och det fick mig verkligen att vilja läsa vidare. Det är nog dags att köpa andra boken också.
Bästa karaktärerna: Adam & James
Kaosutmaning: 10. Läs en bok som kom ut 2011
Läsutmaning: 53. Läs en bok med originalutgivningsår 2011
Betyg 5/6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.