Translate

måndag 27 juli 2015

Harry Potter och de vises sten

Antal sidor: 378
Författare: J. K. Rowling
Originaltitel: Harry potter and the philosopher´s stone
Serie: Harry Potter #1
Huvudkaraktärer: Harry, Hermione & Ron
Bokens handling: Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldra och deras förskräckliga son. På hans trettonde födelsedag öppnar sig en helt ny värld för honom då han får veta att han är en trollkarl. På hösten börjar han på Hogwarts, en skola full av magi och spännande äventyr.
Vad jag tycker: Varför har jag inte läst Harry Potter förut. Det är helt och hållet en bok som jag gillar. Den har allt som en bra bok ska ha enligt mig. Fantasy, magi och en liten gnutta verklighet, men verkligheten får inte bli för mycket. Jag gillar att Hogwarts känns som en vanlig skola bortset från de magiska egenskaperna.
Världen som Rowling har byggt upp är helt enkelt underbar. Det är en sådan här bok som jag har letat efter länge, så varför dröjde det så lång tid innan jag läste boken?
Bästa karaktären: Hermione
Kaosutmaning: 27. Läs en bok med en hund i
Läsutmaning: 8. Läs en bok vars titel innehåller ett personnamn
Betyg 6/6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.