Translate

måndag 23 februari 2015

Movie Reaction: Cirkeln

Varning! Du bör ha läst boken eller sett filmen för att läsa inlägget! Spoiler kan förekomma!
När jag skriver det här har jag precis kommit hem efter att ha sett cirkeln (lördag kväll). Äntligen har jag också sett den! Och jag tyckte att det var jättebra. Dock fanns det några saker som kunde ha varit bättre

Var Jag fick en känsla av att det är svårt att få plats med allt som händer i en så tjock och händelserik bok. Nästan allt som händer i cirkeln har en betydelse och händer inte bara för att något ska hända och allt fick inte plats i filmen trots att det var en relativt lång film. Några av mina kompisar som inte hade läst boken hade svårt att förstå vad filmen handlade om och jag förstår dem.
För det första saknar jag Nicolaus. Vart tog han vägen? Om man går vidare till böckerna som kommer efter den här så har ju han en jätteviktig roll. Om det nu kommer fler filmer om Engelsfors så hade det ju varit lika bra att han var med från början.
Men han är inte den enda jag saknar. Var är min älskade Mona Månstråle? Hon är också en viktig person åtminstone i de kommande böckerna och om det blir fler filmer så borde hon ha varit med redan från början.
Bakgrundshistorian för Minoo och Max då? Den var inte häller där. Hux flux sa hon bara till honom att hon undrade om han kände det samma. Jag förstår att det är svårt, näst intill omöjligt att få med allt från en bok i en film, men jag tycker att de tog bort delar som var viktiga för handlingen. Ingenting i boken Cirkeln är skrivet av en slump. Det är där för att det ska vara där och om en bit fattas blir pusslet svårt att lägga.
”Ledtrådarna” som skvallrar om vad som kommer hända är otydliga. De enda ”Ledtrådar” som är bra är de som skvallrar om att Linnea kan läsa tankar. När de ”Ledtrådarna” saknas blir det svårt att hänga med i en film som cirkeln där det ena leder till det andra och allt hänger ihop. Tar man bort en del så går kedjan sönder. Det är min uppfattning i alla fall.
Jag tycker att de i alla fall lyckades fånga magin på ett så vardagligt sätt och även känslorna. Karaktärerna känns som i boken och det var lätt att hålla isär karaktärerna. Det enda är att jag alltid har föreställt mig Vanessa med svart hår och inte med blont.

Så vad tycker jag?
Filmen var helt okej. Kanske inte den bästa film som jag har sett men ovanligt bra för att vara en svensk film. Jag tycker absolut att alla ska se den men det kan underlätta om man har läst boken.
Har ni sett filmen? Kommentera gärna vad ni tyckte var bra och vad som var dåligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.