Translate

måndag 15 februari 2016

Strimmor av hopp


Antal sidor: 352
Författare: Ruta Sepetys
Originaltitel: Between shades of gray
Serie: -
Huvudkaraktärer: Lina, Jonas & Elena
Bokens handling: Året är 1994 och Lina lever med sin familj i Litauen. En kväll kommer Stalins hemliga polis och för bort Lina och hennes familj. Lina, hennes mamma och lillebror hamnar i en smutsig tågvagn och blir förda till ett sovjetiskt fångläger. Vida den sibiriska kusten tvingas fångarna uthärda polarvintern under omänskliga förhållanden. Endast viljestyrka kärlek och hopp får lina och hennes familj att ta sig igenom dagarna. Men räcker det för att överleva?
Vad jag tycker: Jag är fullständigt mindblown. Den här boken överträffade helt klart mina förväntningar. Handlingen står inte stilla och det är karaktärer som man bryr sig om. Man vill inte att det ska hända något hemskt.
Språket är enkelt och inte för tillkrånglat. Det går snabbt att läsa och jag gillar hur verklighetstrogna beskrivningarna är. Bra jobbat med researchen. Ruta Sepetys blandade upp de hopplösa dagarna med en gnutta positiva händelser som gjorde hela historien mer läsvärd. Om det bara är massa elände så tappar man till slut intresset för boken.
Det jag tycker att hon lyckades med alldra bäst var att skapa trovärdiga karaktärer. Ofta när man läser böcker tycker jag att man brukar kunna avgöra vilka personer som är pålitliga och inte och det är inte alltid så enkelt i verkligheten. I strimmor av hopp är det inte alltid så lätt. Man tror att man kan lita på en person, men sen gör personen något som får en att ifrågasätta om man verkligen kan det. Och vise versa, att man tror sig veta att man inte kan lita på en person och så visar det sig att personen kanske inte vill något illa egentligen.
Bästa karaktären: Janina
Omdöme: Något av det bästa jag har läst

Motsatsutmaningen: En bok som innehåller frostskador

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.