Translate

söndag 15 februari 2015

En sekund i taget

Antal sidor: 193

Författare: Sofia Nordin

Originaltitel: En sekund i taget

Serie: En sekund i taget #1

Huvudkaraktärer: Hedvig, Ella

Bokens handlig: Nästan hela befolkningen har dött i en mystisk feber. Men Hedvig finns kvar. Överallt ligger döda kroppar och motorvägen är full av krockade bilar. Är hon ensam kvar i världen eller finns det någon annan där ute?

Vad jag tycker: I stora drag så tyckte jag att boken var bra. Det var en bra och intressant handling. Det var kul med en dystopi som är annorlunda alla andra. De flesta andra dystopier utspelar sig i en avlägsen framtid medans den här utspelar sig i en väldigt snar framtid.
Det som däremot stör mig är karaktärerna. De hänger upp sig på så oviktiga saker ibland och Hedvig är så negativ hela tiden. Hon hoppas inte och hon tror inte. Första halva av boken går hon runt och tror att hon är ensam kvar på jorden. Det känns så överdrivet.

Bästa karaktären: Måste nog säga att det inte var någon som jag gillade särskilt mycket.

Kaosutmaning: 24. Läs en svensk ungdomsbok.


Läsutmaning: 35. Läs en bok ur genren dystopi
Betyg 4/6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.