Translate

lördag 23 augusti 2014

Farlig förmåga

Antal sidor: 335

Författare: Jessica Spotswood

Originaltitel: Born Wicked

Serie: Systrarna Cahill #1

Huvudkaraktärer: Catherine (Cate) Anna Cahill, Maura Cahill, Teresa (Tess) Cahill

Bokens handlig: Systrarna Cahill är tre stycken häxor, men de måste dölja det till varje pris. Om brödraskapet kommer på att de är häxor så kommer de att gripas och föras bort. Sedan deras mor dog har Cate ansvaret att beskydda systrarna och vaka över hemligheten. När Cate får veta om en profetia om henne och hennes systrar får hon veta att hotet mot dem är större än hon förs har anat. Från brödraskapen, från systerskapet och kanske till och med från varandra… och mitt i allting närmar sig Cates avsiktsförklaring och hon måste välja om hon vill gifta sig eller gå med i systerskapet.

Vad jag tycker: Boken var bra och spännande rakt igenom. Man får hela tiden reda på nya saker om profetian och även om systerskapet. Kläderna och sättet de talar på i boken tyder på att det utspelade sig för längesedan (slutet av 1800-talet). Det är roligt att systrarna är så olika. Den jag gillar mest är nog Tess för jag tycker att hon verkar så lugn och snäll hela tiden. Jag tycker att slutet var lite sorgligt men det gör bara att man vill läsa fortsättningen.

Betyg: 4/5


Första meningen i boken: Vår mor var också häxa, men hon dolde det bättre.

Sista meningen i boken: Jag hoppas bara att jag kan leva med följderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.