Translate

fredag 1 augusti 2014

Berövad

Antal sidor: 303

Författare: Liz Coley

Originaltitel: Pretty Girl-13

Serie: -

Huvudkaraktärer: Angela (Angie) Gracie Chapman

Bokens handlig: Angie, 13 år, ser sig i spegeln och ser en skräckslagen sextonåring stirra tillbaka.
I tre år har Angie varit spårlöst försvunnen och förmodad avliden, men själv minns Angie ingenting av vad som har hänt. De enda ledtrådarna som finns är ärren som slingar sig runt hennes handleder och vrister. Det finns några som kan berätta vad som har hänt för Angie, om de inte hane varit inlåsta – i hennes egen hjärna.

Vad jag tycker: boken var väldigt konstig i början innan man väl förstod hur den hängde ihop. Den är bra och de roligaste delarna är de då hon får reda på mer om sanningen och vad som har hänt de senaste tre åren. Har läst boken två gånger och tyckte att den var betydligt bättre andra gången jag läste den.

Betyg: 4/5


Första meningen i boken: Du hade glömt hur tidigt solen går upp när man är på sommarläger – och hur högt fåglarna kvittrar på morgonen.

De två sista meningarna i boken: Vissa hemligheter måste man bära nära hjärtat. För alltid.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte att det här var en väldigt intressant bok, och läsvärd, men jag är ändå rätt imponerad över att du läst den två gånger! "Hittade" man något mer i texten på andra försöket? Och vad tyckte du *spoiler* om branden på slutet? Själv tyckte jag att den var lite överdriven haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att jag hittade något nytt som var av värde när jag läste om boken, men det blev ändå en helt annan upplevelse. Första gången jag läste den var i skolan och man läste lite nu och lite då. Andra gången (innan jag skrev recensionen) så sträckläste jag boken istället. det blev en helt annan upplevelse.
      Vad gäller branden tycker jag att du har rätt, den är överdriven, men även lite spännande om du frågar mig.

      Radera

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.